22 July 2016

Malas Lipat Baju? Try Tips Ini..

Assalamualaikum..


Lipat baju.. Baca pun dah malas kan? Hahahah.. Ok macam ni lah.. Saya pun kadang-kadang ada jugak mood malas melipat baju ni. Ahli jemaah yang tolong basuh kain baju ni memang ramai di rumah.. Sidai kain baju pun ramai. Tapi bab melipat kain baju ni, saya sorang saja.


Bila dah angkat kain dari ampaian, masuk dalam bakul besar. Bila dah dua tiga hari tak lipat memang confirm-confirm lah jadi menggunung. Sakitttttttt mata tengok. So saya guna tips ini supaya mood tu rajin sikit nak lipat kain baju. Haha.. Kalau gamak tak larat nak lipat yang menggunung tu, boleh lipat sikit-sikit kannnnn. 




Mood malas lipat baju dan-dan naik mencanak 200% kalau macamni


Saya guna kaedah bakul. Di rumah memang saya sediakan satu bakul baju untuk seorang. Ahli jemaah ada tiga orang + saya sorang. So saya sediakan 4 bakul baju + 1 bakul extra untuk untuk towels, cadar, selimut dll.. So di rumah saya ada 5 bakul.  Lepas angkat kain dari ampaian, terus sort baju kepunyaan masuk bakul masing-masing. Dengan cara ini kita boleh pilih nak lipat kain dalam bakul yang mana dahulu. Tak perlulah lipat semua kalau dah tak larat. Sekurang-kurangnya baju tak bersepah. Dah sudah lipat baju, bakul-bakul kosong ni tindan dan letak di tepi dinding. Kemas kannn?




Belakang: Bakul en.ceben + saya
Depan: Bakul Rayyan + bakul Rania


Anak-anak saya kecil lagi.. Rayyan 6 tahun, Rania 3 tahun. Budak-budak biasalah bila disuruh ambil baju sendiri.. Mana yang tak berkenan, semuanya jatuh di lantai. Lepastu baju di rak mesti akan berselerak. So, saya galakkan anak-anak saya ambil baju yang di dalam bakul dahulu. Dah memang pun tak lipat lagi kan.. Pilih-pilih yang mana berkenan dihati, terus ambik pakai. So baju di rak takda lah depa kacau sangat. Hehehe.. Ibu-ibu yang bekerja mesti setuju dengan cara ni kan? Lainlah kalau en.ceben anda rajin lipat baju.. En.ceben saya rajin basuh pinggan dan kemas rumah sahaja. Lipat baju memang no-no lah.. Haha..



Underwear anak-anak


Selain dari tu, macam pakaian dalam anak-anak saya pun saya sediakan bakul kecik. Bakul ni saya letak siap-siap di rak baju depa. Maklum saja lah, underwear budak-budak kan kecik comey. Selalunya pagi-pagi mesti akan tercari-cari yang kecik-kecik ni. So dengan kaedah ini dapat jugak jimatkan masa.


Ok, jomlah kita habihkan lipat baju yang berbakul-bakul tu. Semoga tips ini dapat tolong selesaikan masalah anda. Hehe..

No comments:

Post a Comment